Ga naar hoofdinhoud

Administratieve data aanvragen in de publieke sector

Openbare of publieke instellingen hebben via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid verschillende mogelijkheden. Alle informatie hierover vind je terug in het document 'Basisschema voor gegevensaanvragen'.


Volg onderstaande stappen om administratieve data aan te vragen :

             
 💡

 

»

 🏁

 

»

 📊

 

»

 📩

1. Beslissingen nemen

 

2. Beslissingen motiveren

 

3. Gegevens beschrijven

 

4. Aanvraag doen

 

1. Denkfase: beslissingen nemen

Welke gegevens heb je nodig? Met welk doel? Van welk jaar? Welke kenmerken zijn relevant? Hoe zijn ze gedefinieerd?

Om de gegevens aan te vragen, moet je een antwoord hebben op al deze vragen. De beslissingen die je neemt, worden gestuurd door het interne diversiteits- of welzijnsbeleid waarin de doelstellingen voor het meten van de personeelssamenstelling zijn vastgelegd.


2. Motivering van de aanvraag

Het is belangrijk om de aanvraag van de gegevens goed te rechtvaardigen, zowel wat betreft haar doel als haar proportionaliteit

Benadruk ook de doelstellingen van het diversiteitsbeleid: diversititsmonitoring is noodzakelijk voor de evaluatie ervan. 

Bijvoorbeeld: een doel kan zijn om een nulmeting van de interne diversiteit te doen om op basis daarvan positieve acties op te zetten. Dit is een actiepunt uit je diversiteitsplan. 

 

3. Beschrijving van de gegevens

De omschrijving en de gewenste groeperingen van de aangevraagde gegevens vormen een belangrijk onderdeel van de aanvraag. Om de anonimiteit te garanderen, moet je gegevens in categorieën aanvragen. Zo moet je moet leeftijden dus in leeftijdscategorieën groeperen en origines in originegroepen.

Bijvoorbeeld: groepeer de gegevens met betrekking tot origine naar personen van Belgische origine, Europese origine, niet-Europese origine en onbekende origine.

Vanzelfsprekend moeten de groeperingen gebeuren naargelang de omvang van de groep die je analyseert, om de anonimiteit te garanderen en kruisingen te vermijden die tot te kleine aantallen leiden. Deze stappen kunnen gebeuren in overleg met KSZ en ook Unia kan hierbij ondersteuning bieden.

💡 Als openbare instelling heb je ook de mogelijkheid om specifieke gegevens van je onderneming door te sturen (afdeling, functieniveau, enz.) en deze te laten vergelijken met de gegevens in de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (nationaliteit, geslacht, leeftijd, enz.).

Raadpleeg de gids van Unia "Monitoring van diversiteit: doe het zelf!" voor meer informatie

4. De aanvraag doen

Vul het formulier in dat je terug vindt in het document Basisschema voor gegevensaanvragen op de website van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid. 

 

Meer weten? 

Raadpleeg de gids van Unia "Monitoring van diversiteit: doe het zelf!". Deze gids herneemt alle essentiële elementen voor het opvragen van administratieve gegevens en de beginselen die je in acht moet nemen bij de verwerking van dergelijke gegevens. Ook ontdek je er de mogelijkheden die een interne enquête over diversiteitskwesties biedt als aanvulling op het gebruik van administratieve gegevens.

🚩 Naast de door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gestelde voorwaarden, blijven de ethische beginselen inzake gegevensverwerking van toepassing, zoals communicatie, transparantie, het nastreven van een legitiem doel, enz. Het meten van diversiteit moet deel uitmaken van een breder en structureel diversiteitsbeleid binnen de onderneming.

 

Je bent hier:

analysefase  Analyseer waar je staat en ga van start