Leidinggevenden sensibiliseren met opleidingen of vormingen is een efficiënte manier om hun kennis en vaardigheden te versterken. Via sensibilisering ervaren ze dat elke medewerker verschillende gevoeligheden heeft en dat zij daarom als leidinggevenden soms hun eigen referentiekader in vraag moeten stellen. Pas wanneer leidinggevenden deze inzichten aanvaarden, zijn ze klaar om nieuwe vaardigheden te verwerven.
Je hoeft uiteraard niet te wachten op problemen om leidinggevenden bewust te maken van de nood om diversiteit actief te beheren.
Enkele tips voor een geslaagde sensibilisering:
-
Leg de meerwaarde van je diversiteitsbeleid uit en ook de nood aan de verankering ervan in een nieuwe missie/visie. Verduidelijk de samenhang tussen het beleid en de werkvloer, de aanbeboden vormingen en de ondersteuning om nieuwe kennis en vaardigheden te verankeren.
-
Maak hen bewust van hun eigen gevoeligheden of persoonlijke grenzen om gevoeliger te zijn voor de impact van gedragingen die als discriminatoir ervaren kunnen worden, of van humor die als ongepast wordt beleefd. Het zal hen helpen rekening te houden met gevoeligheden of grenzen van hun medewerkers. Opgelet: persoonsgerichte sensibiliseringsacties doe je best onder professionele begeleiding.
-
Maak leidinggevenden bewust van hun eigen vooroordelen of stereotype voorstellingen. Deze vooroordelen – die we allemaal hebben – beïnvloeden (onbewust) de manier waarop we bepaalde collega’s evalueren, hoe we hun carrièreverloop waarnemen, welk potentieel we in hen zien. Door bewuster om te gaan met je eigen vooroordelen en stereotypen, kan je denkfouten
Wist je dat sensibilisering en training hand in hand gaan? Veel mensen zullen tijdens een sensibiliseringsmoment hun eigen vastgeroeste overtuigingen deels in vraag moeten stellen. Dit is een proces dat noodzakelijk is om bepaalde inzichten te laten insijpelen en dat tijd vraagt. Indien men hier te snel over gaat, zal die persoon niet in staat zijn een volgende stap te zetten en nieuw gedrag of een ander" houding aan te nemen.
|
Valkuilen
|
🚩 |
Een sensibiliseringsmoment zonder dat er ook vaardigheden worden aangeleerd. Dit leidt tot frustratie. Deelnemers moeten nieuw verworven inzichten ook kunnen trainen of toepassen.
|
🚩 |
Vaardigheden trainen zonder sensibiliseringsmoment. Als je geen inzicht verwerft in je eigen gevoelige zones of zonder bewustwording over de reden waarom je best nieuwe vaardigheden aanleert, mis je heel veel kansen om deze nieuwe vaardigheden in te zetten en in te oefenen
|
🚩 |
Sensibiliseringsacties rond gevoelige zones en persoonlijke grenzen organiseren zonder rekening te houden met de basisvoorwaarden van een veilige setting en de nodige professionele ondersteuning te verzekeren. Dit vergroot het risico op escalaties en negatieve ervaringen.
|
Ontdek ook de andere 3 basisvoorwaarden voor groei naar inclusief leiderschap
|
|
Je bent hier:
|