Ga naar hoofdinhoud

Diversiteit meten via administratieve data

 

Van waar komen administratieve gegevens?

Je kunt gegevens over de personeelssamenstelling van jouw onderneming of organisatie opvragen bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid via haar Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming.

Wat zijn de voordelen van deze data?

  • Je krijgt een volledig beeld van de samenstelling van je personeel voor bepaalde criteria zoals geslacht, leeftijd, nationale herkomst, handicap (volgens een administratieve definitie), enz.
  • Je beschikt over anonieme gegevens, die niet aan een persoon gekoppeld kunnen worden. De data ontvang je in geaggregeerde tabellen, die het aantal personen bevatten die overeenkomen met de verschillende categoriëen van kenmerken waarin u geïnteresseerd bent.
  • Je kan informatie met elkaar gaan kruisen. Zo kan je bijvoorbeeld geslacht en nationale afstamming met elkaar kruisen. Maar let op: het aantal kruisingen dat mogelijk is, hangt af van de grootte van je personeelsbestand (om anonimiteit te kunnen garanderen).

Hoe kan je administratieve gegevens opvragen?

Dit is verschillend voor publieke instellingen en private ondernemingen.

Hoe verhoudt zich deze dataverzameling zich tot het recht op privacy van mijn personeel? 

De gegevens die je bekomt moeten volgens strikte ethische en wettelijke beginselen verwerkt worden.

💡 Wees steeds transparant naar je medewerkers toe over de gegevens die je verzamelt. Dit schept vertrouwen. Een heldere en duidelijke communicatie is daarbij noodzakelijk:

  • Leg uit waarom de gegevens worden verzameld en waarom ze zo belangrijk zijn.
  • Verduidelijk hun rol ten aanzien van het interne proces dat jullie uitrollen.
  • Leg uit hoe de verwerking van de gegevens plaats vindt en op welke manier deze in overeenstemming is met de wetgeving.
 

Je bent hier:

analysefase  Analyseer waar je staat en ga van start