Ga naar hoofdinhoud

Non-discriminatieclausule in de algemene contractvoorwaarden voor klanten en leveranciers

Klanten komen soms met vragen die kunnen leiden tot discriminatie. Denk bijvoorbeeld aan een dienstenchequebedrijf of installateur die de vraag krijgt van een klant om niemand met een andere huidskleur of een andere seksuele geaardheid te sturen. Of je krijgt te maken met situaties waarbij een van je onderaannemers, leveranciers of andere ondernemingen met wie je nauw samenwerkt je kandidaat-werknemers, werknemers of klanten discrimineert. Wanneer je in gaat op zo’n discriminerende vraag, bega je  als dienstverlener, werkgever of contractpartij zélf een discriminatie.

Een duidelijke clausule in de contractvoorwaarden werkt in de praktijk vaak beter dan te verwijzen naar het wettelijk kader. Je hoeft dan met de contractpartij niet in discussie te gaan over de toepasselijkheid van de antidiscriminatiewetgeving en hebt een solide basis in handen om actie te vragen.    

Stel je eigen non-discriminatieclausule op

👉🏻 

Voeg aan je contract een non-discriminatieclausule met ontbindend voorwaarde toe. Zo heb je de mogelijkheid om lopende overeenkomsten kosteloos te beëindigen als een situatie niet opgelost geraakt of een voorwaarde niet wordt nageleefd.

👉🏻  Omschrijf het toepassingsgebied en de verboden gedragingen voldoende ruim.
 

Bijvoorbeeld: “elke vorm van discriminatie, pesten, haatspraak of haatmisdrijven op basis van wettelijk beschermde persoonskenmerken (zoals bv. Origine, leeftijd, handicap, seksuele oriëntatie, geloof of levensbeschouwing…) in het kader van arbeidsrelaties, dienstverlening enz.”

👉🏻 

Beschrijf in de clausule heel precies hoe hij geactiveerd zal worden. Denk bijvoorbeeld aan een schriftelijke kennisgeving. Verduidelijk daarnaast de mogelijkheid die de contractspartij heeft om te reageren.

👉🏻 

Verbind concrete gevolgen aan de niet-naleving van de clausule en bepaal de voorwaarden van uitvoering ervan

 

Bijvoorbeeld:“De contractpartij moet voorzien in een vorm van herstel wanneer een situatie van discriminatie zich heeft voorgedaan.” Voor private contracten kan dit bijvoorbeeld gaan over een herstel in natura (via verontschuldigingen en re-integratie) en/of de betaling van een forfaitaire schadevergoeding.Voor professionele contracten kan dit eventueel aangevuld met preventieve maatregelen om situaties van discriminatie te voorkomen, denk aan het organiseren van een interne opleiding, een eigen non-discriminatieclausule in het arbeidsreglement, het installeren van een meldingsprocedure,…

 

Voorzie een duidelijke omkadering in je eigen onderneming 

Zo zorg je ervoor dat de toepassing van de non-discriminatieclausule in de praktijk zonder problemen verloopt:

  • Voorzie in je eigen arbeidsreglement een interne meldingsplicht (voor leidinggevenden) en vaardig interne richtlijnen uit met duidelijke instructies voor het geval de contractpartij volhardt in haar discriminatoire voornemen. Wijs personen/diensten aan die de nodige autoriteit hebben om dit met de klant op te volgen zodat je voldoende garanties hebt dat de procedure geen dode letter blijft omwille van commerciële of andere redenen.

  • Zorg voor een heldere en eenduidige communicatie zowel intern als extern zodat iedereen goed weet wat er van hem of haar verwacht wordt.

  • Geef regelmatig een praktijkgerichte opleiding aan je personeelsleden die in contact staan met klanten of partners in het professioneel ‘omgaan met discriminatoire vragen van het cliënteel’.
    Bijvoorbeeld: train hen in het gebruik van een standaard openingszin zoals “we selecteren enkel op basis van competenties en garanderen u dat kandidaat X over de geschikte motivatie en ervaring beschikt om …
  • Meten is weten: bepaal al van bij aanvang wanneer en hoe je de impact van de clausule zal meten.

 

Andere organisaties gingen je al voor!

Laat je inspireren door: