Klanten komen soms met vragen die kunnen leiden tot discriminatie. Denk bijvoorbeeld aan een dienstenchequebedrijf of installateur die de vraag krijgt van een klant om niemand met een andere huidskleur of een andere seksuele geaardheid te sturen. Of je krijgt te maken met situaties waarbij een van je onderaannemers, leveranciers of andere ondernemingen met wie je nauw samenwerkt je kandidaat-werknemers, werknemers of klanten discrimineert. Wanneer je in gaat op zo’n discriminerende vraag, bega je als dienstverlener, werkgever of contractpartij zélf een discriminatie.
Een duidelijke clausule in de contractvoorwaarden werkt in de praktijk vaak beter dan te verwijzen naar het wettelijk kader. Je hoeft dan met de contractpartij niet in discussie te gaan over de toepasselijkheid van de antidiscriminatiewetgeving en hebt een solide basis in handen om actie te vragen.
👉🏻 |
Voeg aan je contract een non-discriminatieclausule met ontbindend voorwaarde toe. Zo heb je de mogelijkheid om lopende overeenkomsten kosteloos te beëindigen als een situatie niet opgelost geraakt of een voorwaarde niet wordt nageleefd. |
👉🏻 | Omschrijf het toepassingsgebied en de verboden gedragingen voldoende ruim. |
Bijvoorbeeld: “elke vorm van discriminatie, pesten, haatspraak of haatmisdrijven op basis van wettelijk beschermde persoonskenmerken (zoals bv. Origine, leeftijd, handicap, seksuele oriëntatie, geloof of levensbeschouwing…) in het kader van arbeidsrelaties, dienstverlening enz.” |
|
👉🏻 |
Beschrijf in de clausule heel precies hoe hij geactiveerd zal worden. Denk bijvoorbeeld aan een schriftelijke kennisgeving. Verduidelijk daarnaast de mogelijkheid die de contractspartij heeft om te reageren. |
👉🏻 |
Verbind concrete gevolgen aan de niet-naleving van de clausule en bepaal de voorwaarden van uitvoering ervan |
Bijvoorbeeld:“De contractpartij moet voorzien in een vorm van herstel wanneer een situatie van discriminatie zich heeft voorgedaan.” Voor private contracten kan dit bijvoorbeeld gaan over een herstel in natura (via verontschuldigingen en re-integratie) en/of de betaling van een forfaitaire schadevergoeding.Voor professionele contracten kan dit eventueel aangevuld met preventieve maatregelen om situaties van discriminatie te voorkomen, denk aan het organiseren van een interne opleiding, een eigen non-discriminatieclausule in het arbeidsreglement, het installeren van een meldingsprocedure,… |
Zo zorg je ervoor dat de toepassing van de non-discriminatieclausule in de praktijk zonder problemen verloopt:
Laat je inspireren door: