Woorden verraden onze onbewuste veronderstellingen: een vacature opstellen is dan ook een stap die meer is dan een simpele vertaling van het functieprofiel dat je definieerde. Pas de volgende zes tips toe en verbreed zo het aantal kandidaten: 1. Duid het algemeen kaderLicht het algemene kader toe door duidelijk te zeggen:
Verwaarloos deze eerste stap niet. Je verkleint ermee de drempel voor de kandidaten om effectief hun kandidatuur te stellen. Bovendien bekrachtig je zo het soort onderneming dat je wilt zijn en versterkt je je unieke positie op de arbeidsmarkt. 2. Onderscheid kerncompetenties en aanvullende competentiesMaak op basis van je functieprofiel een duidelijk onderscheid tussen de kerncompetenties (die de werknemer al moet hebben) en de aanvullende competenties die de werknemer geleidelijk kan verwerven. 3. Bevraag je op onbewuste vooroordelenNeem de tijd om je(onbewuste) ideeën over de ideale kandidaat in vraag te stellen. Vermijd algemene uitdrukkingen zoals "aardig", "hoge beschikbaarheid", "glimlachend"… Zij bevatten een bepaalde voorstelling van de verwachte persoon en scheppen verwarring tussen de persoonlijkheid van de kandidaat en de verwachte professionele competenties. Grijp terug naar de tips die we gaven bij de opstelling van het functieprofiel. 4. Let op je formuleringGebruik duidelijke en eenvoudige taal die aangepast is aan de inhoud van de functie. Iedereen moet zich kunnen inleven in de taken die de job met zich meebrengt.
Wees concreet, zodat iedereen zich in de functie kan inleven. 5. Controleer op discriminatieControleer of de vacature geen beschermde criteria bevat (vermelding van een minimum- of maximumleeftijd, gewenste moedertaal, gezondheidstoestand...). 6. Test je vacatureLaat je vacature nalezen door collega's/experten of eventueel mensen die tot specifieke doelgroepen behoren, zoals anderstaligen of laaggeschoolden.
» Terug naar: Meer divers talent aantrekken.
|
Je bent hier: |
|||||||||||
|
||||||||||||
Inclusief Personeelsbeleid | ||||||||||||
|