Ga naar hoofdinhoud

Niet de 'juiste' nationaliteit

Een bedrijf dat software verkoopt in de Benelux zoekt een Call Agent om prospectie te doen op de lokale markt. Je wil, als HR-medewerker, in de vacature vermelden dat kandidaten van Nederlandse of Belgische origine moeten zijn. Is dat toegelaten?


Juridisch antwoord

Door te vragen dat kandidaten van Nederlandse of Belgische origine zijn, maak je een direct onderscheid op basis van nationale origine. 

Zo’n onderscheid is enkel gerechtvaardigd als het gaat om een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste. Het betekent dat enkel mensen van die nationale origine de functie van Call Agent zouden kunnen uitoefenen. Dat is hier niet het geval. Het gaat dan ook om een verboden discriminatie.
 
Vermeld in de vacature welke kennis en vaardigheden vereist zijn voor de functie, naast het gewenste taalniveau. Een goede kennis van de lokale softwaremarkt zal ook een functievereiste zijn. Test tijdens de selectieprocedure of de kandidaat met de klanten kan communiceren en zijn productkennis kan uitbreiden en up to date houden.
 
De maatregel is ook niet te rechtvaardigen als positieve actie.

Advies aan de manager

  • Verduidelijk in de jobaanbieding welke professionele competenties je verwacht van je toekomstige werknemers.

  • Onthoud dat een bepaalde origine geen enkele garantie biedt dat die persoon ook de cultuur of de lokale markt goed kent. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een kandidaat met de ‘juiste’ origine lange tijd in het buitenland heeft verbleven en pas sinds kort terug in het land is.

De verblijfskaart van een buitenlandse werknemer vermeldt normaal of de persoon mag werken. Je kan je informeren bij 

© Unia • Interfederaal Gelijkekansencentrum • www.ediv.be