Je bent hoofd van een interventiedienst. Jean-Louis maakt sinds kort deel uit van het team. Hij is van Congolese origine. De collega's hebben de gewoonte om elkaar een bijnaam te geven en al snel is Jean-Louis gekend als 'Sneeuwwitje'. Jean-Louis geeft aan dat hij dit niet wil, maar sommige collega's blijven ermee doorgaan.
"Als je lange tenen hebt, moet je niet bij de politie werken." Je merkt ook dat de collega’s hem achter zijn rug uitlachen. Wat kan en moet je doen om de arbeidssfeer in het team te herstellen?
Juridisch antwoord
Als hoofd van de dienst ben je verantwoordelijk wanneer een werknemer zich discriminerend of intimiderend gedraagt tegenover een andere werknemer.
Je moet deze situatie zo snel mogelijk onder controle krijgen. Dit kan je doen door erop toe te zien dat:
- de werknemers een verbod krijgen om in de toekomst nog racistische en/of intimiderende uitlatingen te doen;
- de werknemers geen indiscrete vragen stellen, toespelingen maken, informele controles doen of willekeurige beslissingen nemen met de bedoeling om een stagiair of andere werknemers aan de kant te zetten.
Advies aan de manager
Er zijn verschillende mogelijkheden om pesten op het werk te voorkomen :
- bespreek en verduidelijk de grenzen aan humor (meer informatie in de module Teammanagement);
- benadruk het belang van een goede sfeer binnen het team en benadruk dat teamspirit niet wordt opgebouwd ten nadele van bepaalde personen;
- herinner je medewerkers aan de deontologische code (art. 24, voor contacten met burgers en art. 14 voor onderlinge contacten: "De professionele relaties tussen de personeelsleden zijn gebaseerd op onder meer wederzijds respect, solidariteit, ploeggeest, zelfdiscipline, loyauteit en billijkheid, en dit onafhankelijk van het ambt, de taak, de graad, het actuele statuut of het statuur van oorsprong, van het zogenaamde ras, de huidskleur, ... , of de fysieke kenmerken.")