Ga naar hoofdinhoud

Checklists re-integratie op het werk

Als werkgever ben je verplicht om een aantal maatregelen te nemen die de re-integratie van je medewerkers na een periode van arbeidsongeschiktheid bevorderen.  

Deze brochure bespreekt de manier waarop je een werkhervattingsbeleid kunt opzetten op maat van je onderneming. Het spitst zich toe op gevallen van arbeidsongeschiktheid die het gevolg zijn van een ziekte of een privé-ongeval. Voor afwezigheden om wille van beroepsziekte of een arbeidsongeval, kan je terecht bij Fedris, de openbare instelling van sociale zekerheid die erover waakt dat de rechten van slachtoffers van arbeidsongevallen en beroepsziekten worden gerespecteerd. 

Soort tool 

Informatieve brochure van 53 paginamet onder meer praktische checklists. 

Er wordt gekeken naar wat er gebeurt voorafgaand en tijdens perioden van arbeidsongeschiktheid en er wordt uitgelegd welke elementen een rol spelen bij effectieve re-integratie:

  • bepalen van de terugkeermogelijkheden
  • voorbereiding
  • opvolging
  • communicatie 

Doelgroep 

Werknemerswerkgevers en HR-medewerkers uit de private sector 

Ter info: In de welzijnswetgeving is de benadering van werkhervatting op de werkvloer gelijklopend voor de private en publieke sector, maar de implementering gebeurt in de publieke sector via andere structuren en diensten dan in de privésector. 

Organisatie of auteurs 

De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg 

Gratis? 

Ja! Je kan het digitaal raadplegen. 

© Unia • Interfederaal Gelijkekansencentrum • www.ediv.be