Je hebt in je onderneming onlangs een persoon van buitenlandse afstamming aangeworven voor de functie van chauffeur-magazijnier. Zijn eerste dagen op het werk verlopen prima. Daarna hoor je dat verschillende klanten hebben geklaagd over zijn afstamming. Je denkt eraan om hem een andere taak te geven (schoonmaak parking....) en je spreekt hem erover aan. Hij verlaat boos de onderneming.
De werkgever/-geefster die, als gevolg van de vooroordelen van zijn klanten, beslist om zijn/haar werknemer/-neemster een andere functie te geven, maakt zich schuldig aan discriminatie. In een vergelijkbare situatie heeft de Arbeidsrechtbank van Gent geoordeeld dat het argument "klant", en meer bepaald het feit dat een werkgever/-geefster zich verschuilt achter de vooroordelen van de klanten, geen gewettigd doel is op grond waarvan de discriminatie kan worden gerechtvaardigd.
Laat je inspireren door het succes van ondernemingen die een diversiteitsbeleid voeren. Met enkele interne procedures en communicatieacties kun je positieve resultaten behalen bij zowel de werknemers als de klanten. Mensen van buitenlandse afstamming in dienst hebben, kan ook zorgen voor nieuwe klanten.
Ten overstaan van je klanten die tegen diversiteit zijn, kun je een aantal argumenten aanvoeren door: